Inventari general: 11072 G
Procedència: Donació d’Enric Olivé i Serret, acadèmic corresponent per Tarragona, i de la seva esposa Sra. Maria Rosa Elias Arcalis.
Data d’ingrés: 17 de novembre de 2025.
Signatura: No en té.
Inscripcions: Escrit a mà, amb tinta de color sèpia:
«Decima
Que debe felicitar
El hijo á la Madre, muy cierto
Pero mas segon advierto
El que debe mas amar
¿Y como el vuestro pagar
Podra Señora mi ardor
Si toda vos sois amor?
Mas no importa os amaré y de amor no cesaré
Que cual la planta es la flor.»
Estat de conservació: Regular. Presenta les afectacions pròpies del pas del temps com les motes d’òxid. El paper també té brutícia i una taca de tinta al revers.
Observacions: Una dècima és una estrofa formada per deu versos octosíl·labs de rima consonant. La definició coincideix tant amb l’estructura del text com amb el seu títol. Del document destaca la sanefa que emmarca el contingut escrit a mà, perquè il·lustra els mateixos motius que en els diplomes emesos per l’Escola Josep Carreras, atorgats a Vicent Rodes [inv. 11070 G i 11071 G] i d’elaboració anònima. Aquest fet dona lloc a la hipòtesi que, potser, aquest sigui un dels treballs lliurats en aquesta escola. És un poema d’amor.
Es desconeix si aquesta «Décima» està relacionada amb un altre poema [inv. 11073 G] que es conserva i que forma part de la mateixa donació.
Bibliografia:
- ¿Qué es una décima? (2018) [en línia]. Canal UNED. https://canal.uned.es/video/5b58838ab1111fda5e8b457c#:~:text=La%20 d%C3%A9cima%20o%20d%C3%A9cima%20espinela,m%C3%BAsico%20ronde%C3%B1o%20Vicente%20 Mart%C3%ADnez%20Espinel [Consulta: 27-01-2026].
