Inscripcions: Al bastidor, amb grafia moderna: “Laureno (sic) Barrau”, fruit segurament d’una mala atribució del quadre.
Procedència: Llegat d’Enric Monserdà, a través dels seus marmessors.
Data ingrés: 4 de gener de 1927.
Observacions: Còpia del motiu central de la volta dels Descalços de Venècia, destruïda el 1915, de la qual hi ha altres estudis diferents a les galeries de l’Accademia de Venècia, i a la col.lecció Roubery, de Londres.
El 1877 Joan Planella, que era a Roma pensionat a càrrec de l’industrial Ferran Puig, va enviar una còpia de la Translació de la Casa de Loreto de Tiepolo, a l’Acadèmia; aquesta decidí adquirir l’obra però va haver de suspendre l’adquisició per manca de fons. Desconeixem què va passar amb l’esmentada còpia després d’això, però és molt possible que, essent com era un tema ben poc habitual, sigui la que després estigué pel taller d’Enric Monserdà -gran admirador de Tiepolo i pintor de la mateixa promoció que Planella-, i que al final seria llegada a l’Acadèmia. La destrucció de l’original fa d’aquesta còpia un testimoni artístic rar i valuós.
Còpia de El miracle de la Santa Casa de Loreto (c. 1743-1744) de Giambattista Tiepolo
Planella i Rodríguez, Joan (atribuït) (Barcelona, 1849 - 1910)
- Tècnica: Oli sobre tela
- Ubicació: Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi