Signatura: “P. CLAVE R./ ROMA 1838” (angle inf. esq.).
Inscripcions: Al marc, en cartel•la metàl•lica gravada: “Pelegrí Clavé 1811-1880/ Dipòsit de l’Academia Provincial/ de Belles Arts”. Al bastidor, amb tinta: “10451” (dues vegades, i altres dues al marc); etiqueta del “Museu de Belles Arts/ de Barcelona”; en blau: “Cat. C. 293” i “AL VII”, i el mateix amb guix; amb llapis: “B.277/2”. Al dors del marc, en etiqueta moderna impresa: “Recuperado del enemigo/ Por el ejercito español’, i en etiqueta impresa: “10451”.
Procedència: Museu de l’antiga Junta de Comerç.
Restauracions: Restaurat pel taller Balaguer i Grau el 1999.
Exposicions: Barcelona, Exposició 1844; París, Exposition Universelle, 1855; Barcelona, Manifestación de Productos Catalanes, 1877, núm. 196-3; Barcelona, Primera Exposición General de Bellas Artes, 1891, núm. 77; Pamplona-Vitoria-Bilbao-Madrid, RACBASJ. Exposición antológica de pintura, 2000, núm. 42.
Observacions: Aquest quadre va ser enviat per l’autor des de Roma l’any 1838, com a exercici de pensionat.
Pelegrí Clavé va ingresar a l’Escola Llotja de Barcelona als once anys, on va estudiar amb Salvador Mayol i Vicent Rodes, entre altres professors. El 1834 va marxar a Italia, pensionat per la Junta de Comerç amb el seu company l’escultor Manuel Vilar. Allí va viatjar per diverses ciutats i es va establir a Roma, on va estudiar amb Tomasso Minardi i Pietro Tenerani i va entrar en contacte amb el grup dels natzarens. L’any 1845, Clavé i Vilar van ser cridats per l’Acadèmia de Sant Carles de Mèxic per a reorganitzar l’ensenyament com a directors de la pintura i de l’escultura respectivament. El 1868 va tornar a Barcelona i va ser anomenat membre numerari de l’Acadèmia de Barcelona. Excelent retratista, així com a pintor de temàtica històrica i religiosa, es va moure dins els cànons de l’academicisme romàntic. També va realitzar projectes per a decorar temples, como el de La Profesa de Mèxic, i es conèixen esboços per a decorar l’església de la Mercè de Barcelona, que mai es van portar a terme.
L’obra va estar en depòsit des del 1906 als Museus d’Art de Barcelona, amb el número d’inventari 10451. Fou retornada a l’Acadèmia el 27 de novembre del 1980.