Inventari general: 247 E
Procedència: obra enviada per Vilar des de Mèxic l’any 1847, on era director d’Escultura de l’Acadèmia de San Carlos des de 1845, com a obsequi per a la Junta de Comerç.
Restauracions: ECORE va realitzar una petita intervenció a la peça: enganxar una pota del gos el 2014.
Documentació: AJC L.CXXII,4, 94; RACBASJ ASP 17 novembre 1861, p. 22; Actes Junta de Govern 23 de juny de 1863; Acta Junta General 7 desembre de 1933; RABASJ ASP 23 abril 1934.
Exposicions: París 1855, núm. 635; Nu 1933, núm. 7 Secció retrospectiva, p. 7 (consta com a obra anònima); Escultura 1989, núm. 107.
Bibliografia: Ossorio Bernard 1869 , II, p. 278; Elias 1928, p. 230; Ràfols 1954, III, p. 1.372; Moreno 1969, p. 33, 70 i 83, núm. 19 (reprod. làm. 32); Bassegoda 1973, portada (reprod., dins de la imatge del tester del Saló d’actes); Moreno 1983, núm. 46 (reprod.) i p. 8; Bassegoda 1986, p. 188 (reprod.); Flaquer/Pagès 1986, p. 402; Ramón de Errazu 2005, p.20 (reprod); Catàleg 1847, núm. 29; Inventari 1934; Cat. Escultura 2001, p. 72 i 127 (reprod.).
Observacions: encara que aquesta peça no entrà a la col·lecció de l’Escola fins l’any 1847, per la correspondència de l’autor publicada en Moreno 1969 (carta de Manuel Vilar a la Junta de Comerç de març de 1841, p. 33) sabem que tant aquesta obra com la núm. d’inv. 241 E van ser ofertes a la Junta l’any 1841 com a agraïment per l’ajut econòmic rebut en prorrogar la seva pensió a Itàlia, i per tant ambdues devien estar finalitzades a començament d’aquest any. Vilar també envià altres guixos a l’Acadèmia de San Fernando de Madrid, on només es conserva el de la nena (241 E). En marbre, treballats per ell mateix, es conserven tots dos en una col·lecció particular de Mèxic. Aquesta nena i el nen del gos, amb el qual fa parella, s’exposaren a l’Exposició Universal de París de 1855.